Alla produkter
Köpt oftast
Meest gekocht
Högst betygsatta produkter
Best beoordeelde producten
Rådgivare
Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.
Värt att veta om mikrofoner
Hur fungerar en mikrofon?
Vilka mikrofontyper finns det?
Was är karakteristik hos en mikrofon
Vad behöver du tänka på när du köper mikrofoner?
FAQs: De vanligaste frågorna om mikrofoner
Sammanfattningsvis: Så köper du rätt mikrofon
Hur fungerar en mikrofon?
En mikrofon har en svår uppgift. En mikrofon, så som den korta beteckningen, ska omvandla ljudvågor till elektriska signaler. Uppgiften är därför inte så enkel, eftersom mikrofoner måste arbeta i ett stort frekvensområde. Enbart den mänskliga tal omfattar, inkl. övertoner, ett frekvensspektrum från ca 80 till 12.000 Hz. När det gäller musik blir frekvensområdet ännu större.
Därmed ska en mikrofon konvertera låga toner precis som de höga tonerna.
Flera tekniska lösningar har utvecklats under årens lopp för att genomföra denna utmaning. Och till följd av ljudomvandlarens utförande har till viss del de vanliga mikrofonklasserna uppstått.
Dynamiska mikrofoner
Med en dynamisk mikrofon skapas signalspänningen genom induktion. Därför kallas dessa mikrofoner även elektromagnetiska mikrofoner. På grund av funktionsprincipen är dynamiska mikrofoner inte beroende av externa spänningskällor. De vanligaste företrädarna för denna typ av mikrofon är doppspolemikrofoner och bandmikrofoner.
Dynamiska mikrofoner kan användas inom alla områden, men är särskilt lämpliga för slagverk, trummor och live-sång-program.
Talspolmikrofon
Vid en dyspolemikrofon sitter en spole på ett sänkbart upphängt membran. Denna spole sitter i magnetfältet hos en permanentmagnet. Träffar ljudvågor på membranet, rör spolen i takt med ljudvågorna. På så sätt induceras en signalspänning i spolen.
En dynamisk mikrofon arbetar därför enligt samma princip som en högtalare. Det är bara tvärtom. Vid en högtalare skapar en elektrisk signal på spolen för ett svängande membran. Vid en dynamisk mikrofon alstrar ett svängande membran en elektrisk signal på spolen.
Därför används ofta de inbyggda högtalarna som mikrofon på vissa radioenheter eller växeltelefonsystem. För talöverföring är den snarare brist på signalkvalitet som ändå är tillräcklig.
Ljudvågor (1), membran (2), permanentmagnet (3), mikrofonhölje (4), signalanslutningar (5), talspole (6).
Bandmikrofon
En bandmikrofon fungerar ungefär som en tuschspolmikrofon. Men istället för en spole sitter en aluminiumband, som är vikta i Zickzack, i magnetfältet hos en permanentmagnet.
Om bandens vibrationer gör att bandens diameter är i svängning kan en inducerad spänning mätas i samma takt som ljudvågorna i båda ändarna av aluminiumbandens ändar.
Eftersom bankarna bara är några mikrometer Dick, reagerar den mycket känsligt. Vind, skakningar och snabba rörelser leder sedan till oönskade störsignaler.
Eftersom mikrofonens inre resistans (impedans) och inducerad spänning är mycket låg, efterkopplas bandmikrofonen impedansomvandlare. Denna ökar signalspänningen och ger en normal utgångsimpedans på 200 ohm inom studiotekniken.
Ljudvågor (1), band i aluminium (2), signalanslutningar (3), permanentmagnet (4).
Kondensatormikrofon
Till skillnad från den dynamiska mikrofonen används en helt annan funktionsprincip för kondensatormikrofoner. Som namnet antyder, används här de typiska egenskaperna hos en kondensator för signalåtervinning. Till skillnad från dynamiska mikrofoner behöver kondensatormikrofoner en driftspänning.
Kondensatormikrofon
En kondensatormikrofon har en perforerad metallplatta (motelektrod), framför vilken ett tunt och elektriskt ledande membran är monterat. Eftersom båda komponenterna är elektriskt isolerade är denna konstruktion i princip en skivkondensator med en viss kapacitet. Så fort en spänning läggs på metallplattan och membranet laddas kondensatorn. I praktiken används ofta 48 V fantommatning på mikrofonförstärkaren eller mixerbordet.
Om membranen rör sig genom ljudvågor ändras avståndet mellan membranen och metallplattorna i takt med ljudvågorna. I samma mått förändras också kondensatorns kapacitet. Om avståndet mellan membranen och metallplattan blir mindre, ökar kapaciteten och kondensatorn kan ta mer laddning. Om avståndet är större, sjunker kapaciteten och kondensatorn kan ta mindre laddning. Eftersom ett högresistiv förhindrar snabb laddningsbyte, kan en spänning som är beroende av ljudvågor tas bort.
Ljudvågor (1), elektriskt ledande membran (2), högohmig motstånd (3), mikrofonhölje (4), signalanslutningar (5), spänningskälla (6), perforerad metallplatta (7).
Eftersom membranen har en låg massa och reagerar mycket känsligt, är kondensatormikrofoner också mycket känsliga i det höga frekvensområdet. Därför används de gärna som studiomikrofoner. De vindkänsliga mikrofonerna skyddas dessutom av en extra anordning mot luftströmmen.
Om membranet är mindre än 1” (2,54 cm) är branschfolk inom mikromembranmikrofoner. Om membranet är större, handlar det om en stormembranig kondensatormikrofon.
Elektret kondensatormikrofon
På en kondensatormikrofon finns luft som dielektrikum mellan det elektriskt ledande membranet och metallplattan. Vid en elektret-mikrofon installeras ett elektret som dielektrikum mellan membranen och metallplattan. Som Elektret används en elektriskt isolerande men förladdade polymerfolie.
Detta innebär att foliens molekyler har permanenta dipolningsegenskaper så att ett elektriskt fält kan mätas. Genom elektrodielektrikum uppstår en motsatt laddning av kondensatorn genom influensaviruset. Det behöver alltså inte längre matas in någon spänning utifrån.
Om membranen flyttas genom ljudvågor ändras avståndet mellan membranen och metallplattorna, så att kondensatorns kapacitet ändras i takt med ljudvågorna. Eftersom influensaviruset alltid är oförändrat förändras dock spänningen vid kondensatorn.
Denna spänning matas sedan till den i mikrofonen inbyggda förstärkaren.
Ljudvågor (1), elektriskt ledande membran (2), inbyggd förstärkare (3), mikrofonhus (4), signalanslutningar (5), perforerad metallplatta (6), elektret-folie (7).
Efter inledande problem med att utveckla ett över flera års stabilt elektret har Elektret-kondensatormikrofoner nu fått genomslag i sin helhet. Tack vare prisvärd konstruktion och kompakta mått monteras dessa mikrofoner bl.a. in i telefoner, dikteringsapparater eller headset. Elektret-mikrofoner av hög kvalitet används även i studion och inom musikindustrin.
Kol-mikrofoner och Piezo-mikrofoner
Även om kol- och piezo-mikrofoner inte längre spelar någon roll i dag, har de ändå bidragit till den tekniska utvecklingen. Till exempel används kol-mikrofoner upp till 1970 i stort antal inom fjärrlarmteknik. Det är därför inte möjligt att göra en sådan bedömning. Den stora fördelen med dessa mikrofoner låg i den höga utgångssignalen, vilket gör att efterkopplade förförstärkare inte behövs. Det är dock inte sant att det inte finns någon grund för att göra en sådan minskning av det icke-gynnsamma tonläget was om man inte kan dra några säkra fördelar för de brittiska myndigheterna.
Med en piezomikrofon är en piezokeramik mekaniskt kopplad med ljudmembranet. Ljudvågor gör att piezoselementet blir minimalt ”deformerat”, vilket ger elementet en spänning. På grund av den höga distorsionsfaktorn var mikrofonerna inte lämpliga för inspelningar av hög kvalitet och trängdes snabbt bort från andra mikrofonkoncept. I motsats till detta har pipande piezopsprincipen kunnat hävda sig som en pickup för instrument eller givare för vibrationer.
Vilka mikrofontyper finns det?
Förutom konstruktionsbetingade skillnader klassificeras mikrofoner även efter användningsområde.
Sångmikrofoner
Sångmikrofoner ska återge den utövande konstnärens röst så som den förväntas av publiken - kraftfull, kraftfull och klart förståelig.
Sångmikrofoner måste hålla ut mycket, särskilt vid live-uppträdanden. Snabbt händer det att en mikrofon faller ned eller att mikrofonstativet tippas. Helt bortsett från den utövande konstnärens riktade kull- och centrifugeringsaktioner.
Och på vintern, när mikrofonerna förs från den kalla transportlastytan till den väluppvärmda klubben, får inte heller de ibland kraftiga temperaturvariationerna vara ett ämne. Därför används här gärna robusta doppspolmikrofoner.
Instrumentmikrofon
Instrument ställer särskilda krav på en mikrofon. Slagverken utvecklar kraftfulla och hårda beats, medan gitarrer kräver en mikro med mycket långt överföringsområde och bra impulsegenskaper.
För varje instrument har dessa professionella och specialiserade mikrofoner den perfekta tekniken för klart ljud, passande form och tillbehör.
Studiomikrofoner
Den som i egenskap av hobbymusiker eller som proffs värdesätter högsta ljudkvalitet får passande studiomikromikrofoner.
I ett set med mixerbord och andra tillbehör, beroende på utrustning, finns även lämplig programvara. Tack vare flera ingångar är det möjligt att spela in stereo- och surroundljud som ytterligare kan behandlas i datorn i studion.
Kameramikrofoner
Särskilt vid video- och filmproduktion är det viktigt med rätt ljud.
Därför måste kameramikrofonen endast ta upp ljud från det som händer och inga störande buller.
Tack vare en riktad riktkarakteristik i kombination med en hög känslighet kan även vakuumsvaga signaler registreras ur kamerans siktriktning.
Talmikrofoner
Språkmikrofoner är utformade så att de talade orden överförs på ett tydligt och begripligt sätt. Störande andningsljud måste vara effektivt avbländade och användaren får inte bli för påverkad. För att ha händerna fria integreras röstmikrofoner gärna i headset eller som fästmikrofon (Lavalier-mikrofon).
För att moderatorin eller moderatorn ska få den rörelsefrihet som krävs, används röstmikrofoner ofta i samband med trådlös överföring.
USB-mikrofon
En USB-mikrofon kan med några få handgrepp anslutas via USB-kabel till en dator.
En integrerad A/D-omvandlare omvandlar de analoga mikrofonsignalerna till digital information, som kan sparas och efterbearbetas med hjälp av en särskild programvara på datorn.
En USB-mikrofon är ideal för podcast-produktioner, multimediapresentationer eller provsnitt.
Vårt praktiska tips: Trådlöst eller med sladd?
Mikrofoner kan användas både med kabel och med trådlös överföring. En kabelansluten mikro ger en hög överföringssäkerhet, men kabeln begränsar användarens rörelsefrihet avsevärt.
En trådlös mikrofon ger hög rörelsefrihet, men behöver batterier för sändaren. Vid ogynnsamma radioförhållanden kan det uppstå störningar vid överföringen.
En trådlös mikrofonsats består av en sändare (mikrofon) och en mottagare som ansluts till ett mixerbord eller en förstärkare.
Was blir resultatet hos en mikrofon
Mikrofonens konstruktion påverkar hur mycket ljud som spelas in från vilken riktning. Man talar då om riktkarakteristiken. För sång väljs i de flesta fall en njurkarakteristik som erbjuder både dynamiska och kondensatormikrofoner.
En mikrofon med njurkarakteristik tar emot° ljudvågor främst på en sida av mikrofonen och i vinkel 90 mot båda sidorna. ° I vinkeln 180 (på baksidan) är mikrofonen okänslig mot detta. För vissa instrument kan en annan egenskap, till exempel den åtta eller kulan, också vara mycket användbar för ljudstudion eller för upptagning i repetitionslokalen när ljud ska spelas in från två riktningar (till exempel via slagverket).
Bandmikrofonerna är i princip oreglerade och har en ”kulkarakteristik”, dvs. de tar ljudvågor i alla riktningar i samma intensitet. Nu finns det dock tekniskt anpassade varianter som också har njur-karakteristik. Vilken karakteristik som är rätt beror i första hand på instrument, röst och användningsområde. På en scen, som eventuellt är utrustad med monitorer, finns betydligt mer ljud i rummet än i en studio.
Översikt över de vanligaste formerna av karakteristik
Karakteristik: Kula
Karakteristik åtta
Karakteristik: Lår
Karakteristik: Njure
Karakteristik: Breda njure
Karakteristik: Supernjure
Vad behöver du tänka på när du köper mikrofoner?
Det viktigaste kriteriet för att köpa in varor är att de ska användas. För nästan alla användningar finns nämligen optimerade mikrofoner eller mikrofonset. På så sätt kan du få de bästa akustiska resultaten vid liveframträdanden eller studioinspelningar.
Applikation
- Specialtalmikrofoner för klar röstklang och bra tydlighet
- Sångmikrofon för fylligt ljud utan störande ljud
- Lämpliga mikrofoner för motsvarande instrument, t.ex. Trummor eller piano
- Speciell mätmikrofon för inmätning av rum
- Specialformer som kameramikrofoner eller mobiltelefonmikrofoner med motsvarande anslutningar
Utrustning och konstruktion
- Trådlösa mikrofoner för liveuppsteg eller i repetitionslokalen samt för presentationer
- Kabelbundna mikrofoner för stationär användning och optimal placering
- Headsetmikrofoner för fritt tal eller sång med stor rörelsefrihet
- Passande konstruktion för stativ, Clipp-hållare eller andra fästen
- Passande anslutningar för önskat ändamål: Mini-teleplugg, teleplugg, XLR, USB
- Extra: Poppskydd, vindskydd eller stativ
Vårt praxistipp: Teknisk omröstning
Den optimala samordningen av mikrofon och applikation kan vara avgörande för det levererade ljudet. Men det är också viktigt med en lämplig samordning med tilläggstekniken: T.ex. Mixerbord, förstärkare och högtalare. Was hjälper den bästa mikrofonen när den efterkopplade tekniken har en minderare kvalitet.
FAQs: De vanligaste frågorna om mikrofoner
Vilka tillbehör behöver man för mikrofoner?
En mikrofon ensam klarar inte av att spela upp ljud. Det är ett megafon som uppfyller detta syfte. Högtalare, förstärkare och trådlösa sträckor behövs. Speciell uppmärksamhet bör fästas på kablar och passande adapter (till exempel mini-teleplugg på XLR), så att allt funkar vid mixerbord eller vid anslutning till datorn. Dessutom är även stativ, clipfästen och fötter viktiga komplement.
Hur dyrt är en bra mikrofon?
Beroende på vad en mikrofon ska användas till, kan priserna variera kraftigt. Nybörjare får redan i den mellersta prissegmentet en bra klang, som ger mycket nöje. Proffs med speciella krav finner man däremot oftast i den övre prissegmentet, eftersom man behöver speciella specifikationer.
Kan man spela in med vilken mikrofon som helst?
I princip kan varje mikrofon användas för inspelning. Därvid är i första hand tillbehören utslagsgivande. Därtill hör passande anslutningskabel (teleplugg för grafikkort, XLR för ett mixerbord) under vissa omständigheter ett mixerbord och motsvarande programvara. Beroende på vald mikrofon kan kvaliteten dock skilja sig mycket åt.
Sammanfattningsvis: Så köper du rätt mikrofon
Innan du köper bör det vara tydligt vilket ändamål mikrofonen ska uppfylla och var den ska användas. Därefter gäller det att ta hänsyn till karakteristik och eventuellt lämplig utrustning för olika instrument. När allt kommer omkring är även passande tillbehör relevanta.
För karaokekvällen kan redan en prisvärd mikrofon ge önskad effekt. Den som behöver stor rörelsefrihet vänder sig bäst till trådlösa mikrofoner med motsvarande räckvidd. Set är särskilt lämpligt för inspelning och bearbetning av musik och lämpar sig för studiomikrofoner som ger extra kvalitet och som beroende på utrustning även har programvara. För speciella användningsområden som kamerainspelningar eller extra mikrofon på mobiltelefonen använder man motsvarande modell.
Om en kondensatormikrofon eller en dynamisk modell är rätt, beror dels på det specifika användningsområdet, dels på den personliga smaken.