Köpvillkor
§ 1. Allmänt
Conrad Elektronik Norden AB:s (Conrad) allmänna köpvillkor gäller från och med ovan angivet datum och ersätter alla tidigare av Conrad publicerade köpvillkor. Dessa allmänna köpvillkor gäller för dig som konsument och företag/näringsidkare som handlar hos Conrad, om annat inte särskilt avtalats skriftligt mellan kunden och Conrad.
Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen och Distans- och hemförsäljningslagen. Conrad tillämpar de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen (DHL) och Konsumentköplagen finns att läsa på Konsumentverkets webbplats.
Som konsument har du möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat i Allmänna reklamationsnämnden. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se. Du kan även använda EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning. Denna portal ska primärt användas av kunder bosatta utanför Sverige. Länk till portalen http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Med undantag för vad som anges i dessa köpvillkor är Köplagen tillämplig vid försäljning till företag/näringsidkare.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se
Box 174
101 23 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
§ 2. Produktinformation och manualer
Produkterna som finns på Conrads webbsida utgör Conrads ordinarie sortiment. Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller pris som är angivna på Conrads webbsida och i andra publikationer har informationen på webbsidan företräde.
På respektive produkts produktsida finns generell information om produkten såsom egenskaper och funktioner. Här finns även de manualer och datablad vi har tillgängliga för respektive produkt. Tyvärr är vissa av våra manualer på annat språk än svenska. Majoriteten av våra produkter har engelska manualer. På produktsidan under ”Dokumentation” kan du se vilka språk manualen för respektive produkt finns tillgänglig på. Conrad hänvisar till respektive tillverkare för mer information kring produkterna.
§ 3. Beställning
Genom att genomföra ett köp hos Conrad accepterar du våra allmänna köpvillkor. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren i sin helhet. Du godkänner även behandling av dina personuppgifter enligt nedan.
När du handlar på Conrad måste du som köpare vara myndig eller inneha målsmans tillstånd. Barn under 18 år kan som huvudregel inte ingå avtal, och därmed är avtal med personer under 18 år ogiltiga. Det finns dock ett undantag enligt föräldrabalken att om ett barn mellan 16 och 18 år själv har förvärvat pengar då även har rätt att spendera dessa. Vidare görs undantag för barn under 18 år som har eget hushåll, vilka har rätt att sluta sedvanliga avtal för att upprätthålla den dagliga hushållningen.
Efter beställningen kommer du att få ett beställningskvitto via e-post med rubriken ”Tack för din beställning”. I denna e-post finns även en länk till våra köpvillkor. Våra köpvillkor kommer du även att få i fysisk form på baksidan av fakturan/följesedeln som följer med i paketet. När din beställning är behandlad och paketet är på väg skickas en e-post med orderbekräftelse. Denna innehåller leveransinformation och kolli-id så att du kan spåra försändelsen.
Ett bindande avtal om köp ingås när du som kund erhåller orderbekräftelsen.
De beställda produkterna förblir Conrads egendom till dess att de till fullo är betalade. Till dess äganderätten övergått till kunden, förbinder sig kunden att vårda produkterna och att inte utan Conrads skriftliga medgivande vidta ändringar i dessa. Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta nyttjanderätt till produkter som omfattas av ägarförbehåll.
Geoblockering
I enlighet med EU:s förordning (EU 2018/302) om geoblockering, kan man nu handla på Conrad.se oavsett vilket land i EU man bor i. Det går dock endast att få varan levererad inom Sverige. Det går med andra ord att beställa på Conrad.se även om du inte är bosatt här men varan kan endast levereras inom Sverige.
§ 4. Priser och frakt
Priserna hos Conrad anges i SEK och inkluderar moms (25 %). Eventuella fraktkostnader och fakturaavgift tillkommer. Den totala kostnaden för detta beror på vilket frakt-/betalsätt som väljs.
Conrad levererar endast inom Sverige. Leveranstiden avgörs av det fraktalternativ som väljs samt beroende på var paketet geografiskt skickas till inom Sverige. Leveranstiden beror även på om produkten finns i lager eller ej. På produktsidan finns information om lagerstatus och beräknat leveranstid. Conrad erbjuder följande fraktalternativ och leveranstider:
Fraktalternativ |
Leveranstid |
UPS Standard |
2 - 4 vardagar (till din dörr eller till UPS utlämningsställe) |
UPS Saver Express |
48 timmar (till din dörr eller till UPS utlämningsställe) |
|
UPS Standard leverans till dörren eller till UPS utlämningsställe inom Sverige
Beställningar gjorda arbetsdagar före klockan 10:00 levereras vanligtvis inom 2-4 arbetsdagar till nästan alla adresser i hela landet. Fullständiga villkor för UPS. UPS levererar paketet till vald adress mellan klockan 08-17, arbetsdagar. Om UPS inte lyckas leverera paketet kommer det att skickas till närmsta UPS-ombud.
ad.
UPS Saver Express leverans till dörren eller till UPS utlämningsställe inom Sverige
Beställningar gjorda vardagar före klockan 10:00 levereras vanligtvis inom 48 timmar (vardagar) före dagens slut, till nästan alla adresser i hela landet. Fullständiga villkor för UPS UPS levererar paketet till vald adress mellan klockan 08-17, vardagar. Om UPS inte lyckas leverera paketet kommer det att skickas till närmsta UPS-ombud.
Fraktkostnader:
Ordervärde |
UPS Standard |
UPS Saver Express |
|
|
0 - 999 kr |
99 kr |
199 kr |
|
|
Över 999 kr |
Fri frakt |
199 kr |
|
|
Fraktavgifterna avser leveranser inom Sverige. Fri frakt gäller endast UPS Standard.
Outlösta paket debiteras en avgift på 249 kr (inkl. moms) för att täcka Conrad:s kostnader för frakt och administration. Om varan inte kan levereras inom avtalad tid kommer du att informeras om en ny leveranstidpunkt via e-post. Om leveranstiden är av väsentlig betydelse har du rätt att häva ditt köp.
Restnotering/Slutförsäljning
Vid eventuell restnotering eller försening av varan så blir du meddelad via e-post och har rätt att häva köpet utan kostnad. Om varan inte skickats än, så kan även leveranssättet ändras (men då också kostnaden). Vi reserverar oss för slutförsäljning, felaktig information gällande lager samt eventuella felaktiga priser.
§ 5. Betalningsvillkor
Som kund är du medveten om och accepterar att ett köp hos Conrad innebär betalningsansvar.
Betalningsalternativ:
Betalningar via Klarna
1. Klarna faktura /delbetalning
Som kund kan du via Klarna välja betalning mot faktura 14 dagars betaltid utan fakturaavgift. Du kan även välja att delbetala din faktura via Klarna konto. I dessa fall är det Klarna AB som ansvarar för kreditbedömning, avisering och mottagande av betalning. Observera att en fordran i dessa fall kommer att överlåtas till Klarna AB. Vid försenad betalning utgår avgift för betalningspåminnelse samt dröjsmålsränta enligt Klarna AB:s villkor. Vänligen se Klarnas hemsida för fullständiga villkor. Om du har frågor om en betalning besvaras dessa enklast av Klarna Kundservice.
2. Klarna kortbetalning med 3D Secure
Om du väljer kortbetalning via Klarna använder de 3D Secure som en säkerhetslösning för Visa, Mastercard/Eurocard samt American Express. Det är ett sätt att öka säkerheten för e-handelsbetalning och innebär att du som konsument utöver kortuppgifter behöver ange ett lösenord för att fullfölja betalningen. För att kunna handla med ditt kort på nätet behöver du först öppna upp kortet för internetköp, du gör detta på din banks hemsida.
Vid betalning via kort tillkommer inga avgifter. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade. För egen säkerhet, mejla inte dina kortuppgifter om du beställer via e-post. Vill du betala med kort, beställ online.
3. Klarna Direkt
Med Klarna Direkt betalar du enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID. Pengarna dras 1-2 dagar efter att vi skickat dina varor. Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna och registrera ditt konto. Här kan du läsa mer.
Faktura för företagskunder
Vi tar ut en administrativ avgift på 25 kr inkl. moms vid beställning mot faktura. Betalningsfristen är 30 dagar netto om inget annat är överenskommet. Kreditvärdighet förutsätts. Dröjsmålsränta enligt räntelagen (SFS 1975:635) tas ut vid försenad betalning.
Förskottsbetalning
Förskottsbetalning kan göras till följande konto:
Bankens namn: SEB
Bankgiro: 155-8469
IBAN: SE2650000000051171009259
SWIFT/BIC: ESSESESSXXX
VAT nr: SE556678462401
Ange ditt ordernummer som meddelande.
Check
Vi tar inte emot checkar som betalningsmedel.
Avgifter för betalning:
Typ av betalning |
Avgift |
Klarna kortbetalning |
Ingen avgift |
Klarna Direkt | Ingen avgift |
Klarna faktura (14 dagar) |
Ingen avgift |
Klarna delbetalning | Avgift tillkommer se villkor hos Klarna |
Faktura för företagskunder hos Conrad |
25 kr |
§ 6. Returrätt/ångerrätt
Som konsument och företag har du hos oss alltid 30 dagars ångerrätt. Detta är generösare villkor än de som Distans- och hemförsäljningslagen (DHL) föreskriver, vilket är 14 dagar och omfattar då inte heller företag. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tar emot varan. Du behöver inte ange orsak men en förutsättning är att produkten är oanvänd och oskadad. Om produkten har använts mer än skäligt för att kontrollera funktionalitet, kommer avdrag för värdeminskning att göras (om varan kan betraktas som begagnad). Avdraget dras ifrån beloppet som återbetalas.
För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig att följa nedanstående punkter när du ångrar ett köp:
- Returnera inom 30 dagar.
- Lägg tillbaka produkten i originalförpackningen, inklusive tillbehör som till exempel kabel, bruksanvisning, batterier och fjärrkontroll. Vid ångrat köp av set-artiklar måste alla produkter som ingår i detta set returneras för att en retur skall kunna genomföras.
- För kostnadsfri retur rekommenderar vi att du registrerar din retur online på vår hemsida, följ instruktionerna och skriv ut din fraktsedel.
Returnera genom att göra ett av följande:
- Lämna in paketet på närmaste UPS Access Point. Hitta närmaste ombud här.
- Boka en upphämtning med UPS genom att kontakta dem på telefonnummer: 077-662 20 77. Information om deras öppettider hittar du här.
Kom ihåg att spara inlämningskvittot eftersom du är ansvarig för returen.
När din retur anländer till vårt lager i Tyskland kommer du att få en e-postbekräftelse, efter det sker en återbetalning inom 14 dagar. Vi betalar tillbaka hela beloppet med eventuellt avdrag för värdeminskning. Vi återbetalar även fraktkostnaden. Återbetalningen sker med samma betalningssätt som vid köptillfället. Om vi inte kan återbetala med samma metod som användes för den ursprungliga betalningen, kontaktar vi dig så att du kan godkänna hur återbetalningen ska ske.
OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.
Undantag från ångerrätten:
- Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
- Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud- eller bildupptagning samt programvara där förseglingen har brutits.
- Ångerrätten gäller inte på stora kvantitetsleveranser, på specialbeställningar eller på beställningar där kunden tilldelats särskilda villkor.
Konsumentverkets ångerblankett
Denna ångerblankett kan användas när du som konsument vill ångra ett avtal, enligt reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Som konsument har du även möjlighet att ångra dig på annat sätt än med blanketten men du rekommenderas alltid att spara underlag som visar att du ångrat dig.
Om du önskar använda denna blankett ska den mejlas/skickas till oss, inte till Konsumentverket.
Ändring och avbeställning
Ändring av beställning
Om du behöver ändra något i din beställning kan du göra detta kostnadsfritt fram till dess att paketet expedieras hos Conrad, dvs. fram till dess att du får en orderbekräftelse på e-post. Kontakta vår kundservice så fort som möjligt då din order börjar behandlas rätt omgående. När din order har expedierats kan vi inte göra några ändringar. OBS! Om du har beställt med betalning via KLARNA kan du inte lägga till produkter i din beställning, bara ta bort eller annullera.
Avbeställning
Behöver du göra en avbeställning kan du göra detta kostnadsfritt fram till dess att paketet expedieras hos Conrad, dvs. fram till dess att du får en orderbekräftelse på e-post. Kontakta vår kundservice så fort som möjligt då din order börjar behandlas rätt omgående. Om din beställning har hunnit expedieras hänvisar vi till ångerrätten som konsument och företag alltid har, och som är 30 dagar.
§ 7. Transportskador
Det är viktigt att du kontrollerar att ditt paket är oskadat när du tar emot det. Om paket skulle vara skadat, be UPS göra en notering om skadan vid utlämning eller säg att du inte vill ta emot paketet på grund av skadan. Eventuell transportskada ska anmälas till oss omgående. Anmäl händelsen till oss via vårt kontaktformulär eller mejla oss på [email protected] som företag eller på [email protected] som konsument. Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du så snart som möjligt. Skadan bör anmälas inom rimlig tid som senast är två månader från mottagandet. Föreligger speciella omständigheter kan det anmälas senare. Underlåtelse att följa dessa riktlinjer kan resultera i att kostnaden för produkten inte ersätts av Conrad.
För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig att följa nedanstående punkter när du returnerar en transportskada:
- Vi rekommenderar att du registrerar din retur online på vår hemsida, följ instruktionerna och skriv ut din fraktsedel.
- Anmäl händelsen till oss via vårt kontaktformulär eller mejla oss:
Som företag: [email protected]
Som konsument: [email protected]
Du kan sedan välja mellan att lämna in paket på ett av UPS serviceställen eller boka en upphämtning med UPS. Med hjälp av ditt nya kolli-id kan du sedan följa din retur till vårt lager i Tyskland. Kom ihåg att spara inlämningskvittot eftersom du är ansvarig för returen.
OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.
§ 8. Garanti och reklamation
Företag/näringsidkare har ej rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.
Garanti
Conrad lämnar 24 månaders garanti på alla produkter utom förbrukningsprodukter, som till exempel batterier. Spara fakturan eftersom den måste bifogas vid garantiärende, annars gäller inte garantin. Vi betalar inte resekostnader eller kostnader för reparationer gjorda i en annan verkstad eller av ett serviceföretag, om detta inte först har godkänts av vår kundservice. Om tillverkaren erbjuder tillverkargaranti som är längre än två år, kommer detta endast att förplikta tillverkaren och inte Conrad. Detaljerad information om eventuella ytterligare tillverkargarantier som kan gälla och deras exakta villkor kommer ihop med den beställda produkten. I dessa ärenden kontaktas tillverkaren direkt. Förbrukningsvaror samt tillbehör som till exempel projektorlampor och laddare, följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än två år. För batterier lämnas sex månaders garanti. Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Garantin gäller inte heller vid självförvållade skador av produkten.
Reklamation
Som kund har du alltid rätt att reklamera ett fel till oss. Din lagliga rätt att reklamera gäller i tre år från inköpsdatum. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden. Fel på produkten, felleverans eller transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid. Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan utbytt. Om säljaren inte håller med dig om hur felet uppstått är det hen som måste bevisa att felet inte är ursprungligt under de första sex månaderna. Sex månader efter köp är det istället du som köpare som måste bevisa att felet var ursprungligt. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på Konsumentverkets hemsida.
För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig att följa nedanstående punkter när du reklamerar ett köp:
- Vi rekommenderar att du registrerar din retur online på vår hemsida, följ instruktionerna och skriv ut din fraktsedel.
- Anmäl att du vill göra en reklamation via vårt kontaktformulär eller mejla oss:
Som företag: [email protected]
Som konsument: [email protected]
Du kan sedan välja mellan att lämna in paket på ett av UPS serviceställen eller boka en upphämtning med UPS. Med hjälp av ditt nya kolli-id kan du sedan följa din retur till vårt lager i Tyskland. Kom ihåg att spara inlämningskvittot eftersom du är ansvarig för returen.
OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.
Eventuell tvist löses av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se
Box 174
101 23 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
§ 9. Returfrakt
Hos oss har du alltid fri returfrakt oavsett om det gäller ångerrätt eller reklamation. För kostnadsfri retur rekommenderar vi att du registrerar din retur online på vår hemsida, följ instruktionerna och skriv ut din fraktsedel. Du kan läsa mer om hur du gör detta i vår FAQ eller i stycket ovan Returrätt/ångerrätt.
§ 10. Förbehåll
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar samt slutförsäljning.
§ 11. Ansvar för fel och ansvarsbegränsning
Om det skulle föreligga fel som Conrad ansvarar för åtar sig Conrad att, efter eget val, avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller återbetalning av köpeskillingen. Conrad har rätt att hänvisa kunden till respektive tillverkare eller till serviceverkstad som tillverkaren hänvisar till för att få felet åtgärdat.
Conrads ansvar omfattar inte:
- Fel som är orsakade av att kunden använt produkten med en annan utrustning eller med andra tillbehör som påverkat dess funktion.
- Fel som är orsakade av att kunden gjort ändringar eller ingrepp i produkten som inte skett i enlighet med Conrads instruktioner.
- Fel som är orsakade av att kunden har använt produkten på ett annat sätt än som framgått av användardokumentationen eller genom försummelse av kunden, dennes personal eller tredje man eller genom andra omständigheter utom Conrads kontroll.
- Normalt driftsunderhåll såsom justering, normal förslitning eller behov av förbrukningstillbehör.
Conrads ansvar omfattar endast direkta förluster. Vårt ansvar omfattar inte indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kundens förlust av data, och ej heller skador som Conrad inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder Conrad inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Conrad kan inte hållas ansvarig vid förlust av lagrad information eller programvara. Det är kundens skyldighet att ta nödvändig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning sker.
Skulle Conrad vara förhindrad att leverera eller företa omleverans alternativt om en sådan leveransplikt blir orimligt betungande som följd av arbetskonflikt eller andra omständigheter som parterna inte kan råda över såsom brand, krig, mobilisering eller oväntade militära inkallningar av motsvarande proportioner, rekvisitioner, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, transporthinder, varubrist, brist på bränsle, samt förseningar av leveranser från underleverantörer eller producenter som följd av liknande omständigheter som tas upp i denna punkt, är Conrad fri från allt ansvar med undantag av reklamationer och kreditering av saknade produkter.
Det totala ansvar som kan uppkomma för Conrad gentemot kund är begränsat till vad som anges ovan och kunden kan inte rikta andra anspråk mot Conrad. Ett sammanlagt beloppet är begränsat till motsvarande köpeskilling för den eller de produkter varpå skadeståndsskyldigheten grundar sig.
§ 12. Installation av elmaterial
Information beträffande elmaterial.
Utdrag ur Konsumentverkets författningssamling KOVFS 1983-1 som tillämpas sedan 1984-01-01. Installation av följande material skall utföras av behörig elinstallatör: elektrisk ledning, passdel till gruppcentral, apparat som strömbrytare och uttag, ljusarmatur och elradiator för fast anslutning. Gällande apparatuttag, lamphållare, lamputtag för sladdmontering, ljusregulator (dimmer) för sladdmontering, skarvuttag, sladdströmbrytare och stickpropp, får byte eller montering endast utföras av den som har tillräcklig kunskap om sådant arbete.
OBS! Felaktigt utförd montering kan medföra brandfara samt livsfara.
§ 13. Kundkonto
Du ska hantera dina inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) till kundkonton på Conrads webbsida på ett sådant sätt att de inte kommer till obehöriga personers kännedom. Om du ger dina inloggningsuppgifter till någon annan ger du den personen behörighet att lägga beställningar i ditt namn. Du blir därmed betalningsskyldig för dessa beställningar. Om du misstänker att någon obehörig person har tillgång till dina inloggningsuppgifter är det ditt ansvar att omedelbart meddela Conrad om detta och att byta lösenord.
§ 14. Personuppgifter
Genom att lägga en beställning/skapa ett konto samtycker du till att Conrad behandlar dina personuppgifter för de ändamål och på de villkor som framgår av Conrads integritetspolicy.
Genom att godkänna dessa allmänna köpvillkor vid genomförande av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Conrad enligt nedan.
Vid registrering lagras dina personuppgifter i vårt datasystem för att vi ska kunna administrera ditt köp. Om du önskar betala med faktura behöver Conrad dina personuppgifter, dessa kommer då att samköras med, eller delas med myndigheter, betalningsförmedlare och kreditföretag för hantering av betalning och kreditupplysning. All information om dig behandlas enligt de krav som Dataskyddsförordningen/ GDPR (General Data Protection Regulation) ställer. Conrad är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar. På din begäran kan vi radera/ändra dina uppgifter om så önskas, kontakta i så fall vår kundservice. Informationen du lämnar om dig själv används för betalning och leverans. Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part. Dina uppgifter sparas inte längre tid än vad som är tillåtet enligt GDPR. Vi kan komma att använda dina uppgifter i marknadsföringssyfte såsom i våra nyhetsbrev. I varje e-post finns en länk där du enkelt kan avregistrera dig från fler utskick. Beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden ej godkänns annulleras.
§ 15. Cookies
Den här webbsidan innehåller cookies för att möjliggöra handel och förbättra din kundupplevelse. En cookie är en liten textfil som sparas på din dator och innehåller information som gör det möjligt att följa ditt surfande. Du kan läsa mer i vår Cookiepolicy.
§ 16. Immateriella rättigheter
Webbsidan och dess innehåll skyddas av immaterialrättsliga lagar. Vissa namn, beteckningar och logotyper är varumärken som tillhör säljaren eller annan part. Detta innebär att dessa inte får ändras, kopieras, reproduceras, upplåtas, överlåtas, licensieras eller kompletteras. Det är inte heller tillåtet att använda information, programvara eller dokumentation från webbplatsen utan skriftligt medgivande från Conrad eller innehavaren av den immateriella rättigheten. Utskrift eller annan kopiering av material är tillåtet för eget, privat, icke-kommersiellt bruk.
§ 17. Miljöansvar
Conrad är medlem i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektronik och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater som du köpt av Conrad hos kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet. För en fullständig lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen besök www.el-kretsen.se.
§ 18. Förändring av försäljningsvillkor
Conrad förbehåller sig rätten att ändra i nuvarande försäljningsvillkor.
§ 19. Övrigt
Vi är certifierade av Trygg E-handel som innehåller en rad bestämmelser för att du som kund ska känna dig trygg.
§ 20. Skiljedom eller tvist
Konsument: Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se
Box 174
101 23 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Företag/näringsidkare: Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän. Om värdet som yrkas vid en tvist inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.
§ 21. Avtalspartner
Ditt köpeavtal skrivs med:
Conrad Elektronik Norden AB
Skeppsgatan 19
211 11 Malmö
Organisationsnummer: 556678-4624
Mervärdesskattenummer: SE556678462401
§ 22. Kontakta oss
Som företag/näringsidkare kontakta vår säljavdelning: [email protected]
Som konsument kontakta vår kundservice: [email protected]