Alla produkter
Köpt oftast
Meest gekocht
Högst betygsatta produkter
Best beoordeelde producten
Rådgivare
Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.
Värt att veta om spår N.
Exklusiva produkter spår N.
Vad måste man tänka på när man bygger en N-anläggning?
Vilka tillbehör för spår N finns det?
Det är enkelt att komma igång - den rätta spårvidden hittas snabbt
Beskrivning av utrustningen för rullande materiel
FAQs: De vanligaste frågorna om spårnings-N-anläggningar
Här blir historien levande - epoken i överblicken
Exklusiva produkter spår N.
Här hittar du alltid de aktuella exklusiva produkterna för din spår N-anläggning för att utöka, byta ut eller samla in - precis individuellt som du!
Vad måste man tänka på när man bygger en N-anläggning?
- Anläggningens belägenhet
- Typ av anläggningsbas
- Planering av tågledning
- Anläggningens tema och epok
- Val av landskap
- Stigningar
- Kurvor och slangglinjer
Vilka tillbehör för spår N finns det?
Fordon och figurer | Conrad Online Shop erbjuder målade och ej målade figurer. När det gäller fordon kan man välja mellan personbilar, lastbilar, bussar och arbetsfordon. Med många tillbehör för vägbyggen, som vägar, kullersten, parkeringsplatser och ljusanläggningar kan en komplett infrastruktur byggas. |
Husbyggnad | Centrum i en modelljärnvägsanläggning utgör naturligtvis stationen och andra järnvägsbyggnader. Dessutom finns det många stads- och by-byggnader i butiken samt industri- och affärsbyggnader. Staket, murverk och dekorationstillbehör ger en realistisk visning. |
Spårbyggen | Spåren utgör livsjudar för ett modelljärnväg. Viktiga tillverkare finns tillgängliga, som köttman, KATO eller MiniTrix. |
Ljussignaler | Med vårt erbjudande kan du enkelt få kompletta ljussignalanordningar. Olika signalbyggsatser, lampbyggsatser och enskilda lampor finns att välja mellan. |
Järnvägsvagnar | Även när det gäller järnvägsvagnar finns välkända tillverkare: Person- och godsvagnar från Fleischmann, Arnold, MiniTrix och KATO. |
Tåg och lok | Tåg och lok väcker dina modelljärnvägar. |
Det är enkelt att komma igång - den rätta spårvidden hittas snabbt
Den rätta spårvidden - här hittar du snabbt
vår byggstorlekstabell med tillhörande detaljbeskrivningar. Hitta helt enkelt was som passar dig bäst. Och oavsett vilken fil du följer eller vilka signaler du än sänder: Vi står gärna vid er sida med råd och handling!
Storlek IIm - den stora utomhusluftattraktionen
spårvidd IIm är en kopia av smalspåret (meterspåret) i skala 1:22,5. Den kallas ofta även spår G, härleds från insatsområdet, trädgården.
Storlek H0 – klassikern för krävande
detaljnoggrannhet och köregenskaper för denna modelljärnväg i skala 1:87 kan inte längre överträffas. Medan de flesta tillverkare satsar på likströmsförsörjningen med två skenor, har företaget Märklin som enda tillverkare av stora serier sedan många år tillbaka ett beprövat växelströmssystem med mittledare.
Storlek TT – den traditionella ”mittbanan”
spårar ”TT” (1:120) från ”Table Top” och har under många år endast utvecklats österut genom Tysklands delning. Under de senaste åren har TT-standarden åter etablerat sig som en medelväg – från mitten av Tyskland.
Storlek N - på minsta utrymme
med storlek N (1:160) kan du skapa stora anläggningar med minimalt platsbehov. Jämfört med H0 behövs bara en fjärdedel av ytan.
Storlek Z – den lilla fascinationen
med världens minsta standardmässiga modelljärnvägsmodell i skala 1:220 presenterades av Märklin 1972 och har sedan dess förblivit den ultimata Clou.
Storlek | Skala (i mm) | Modell/spårvidd (i mm) | Förlaga/spårvidd (i mm) |
llm | 1:22,5 | 45 | 1000 |
1 | 1.32 | 45 | 1435 |
0 | 1:45 | 32 | 1435 |
0m | 1,45 | 22,5 | 1000 |
00* | 1:76 | 19 | 1435 |
EM | 1:76 | 18 | 1435 |
00 | 1:76 | 16,5 | 1435 |
H0 | 1:87 | 16,5 | 1435 |
H0m | 1:87 | 12 | 1000 |
H0n3 | 1:87 | 10,5 | 915 |
H0e | 1:87 | 9 | 780 |
H0n2 | 1:87 | 7 | 610 |
TT | 1:120 | 12 | 1435 |
N | 1:a/2:a | 9 | 1435 |
Z | 1:a/2:a | 6,5 | 1435 |
*enligt USA:s normer, **USA 1:48, Frankrike även 1:43,5.
Lägger ni särskild vikt vid en epokpassande uppbyggnad? Alla artiklar i vår katalog är märkta med symboler som avslöjar den aktuella utrustningen, spårvidden och epok. Våra praktiska orienteringsanvisningar hjälper dig att snabbt hitta dig runt.
Beskrivning av utrustningen för rullande materiel
Enkelt framljus
Enkelt framljus, växlar med färdriktningen
Framljus med två lampor, fram
Framljus med två lampor, fram och bak
Framljus med två lampor, växlar med färdriktningen
Framljus med tre lampor, fram
3-lampors frontsignal fram- och bak
Treljus framlampor, växlar med färdriktningen
Ett rött bakljus
Två röda bakljus
Treljus framlampor och två röda bakljus, går att byta med färdriktningen
Framljus med två lampor och två röda bakljus, växlar med färdriktningen
Tre lampor framljus och ett vitt bakljus, växlar med färdriktningen
Kortkoppelkulliss
Växellikströmshjulsats
Utbyte-växelström-hjulsats
Lokomotiv med likströmsutförande
Lokomotiv i växelströmsutförande
Med inbyggd innerbelysning
Förberedd för innerbelysning
Med inbyggd inredning
Omkopplingsbar till kontaktledningsdrift
Lokets chassi i metall
Lokets chassi och påbyggnad till övervägande del av metall
Underrede i metall
Chassi och vagnskonstruktion, huvudsakligen i metall
Digitalt gränssnitt
Lokomotiv i digitalt utförande
Med inbyggd bruselektronik
Bilden visar ett förhandsmönster eller ett förebilds-foto
Beskrivning av spårsystemet, inklusive rullande
materiel
För spår och storlek Z (skala 1:220)
För spår och storlek N (skala 1:160)
För spår och storlek TT (skala 1:120)
För spår och storlek H0E (skala 1:87)
För spår och storlek H0m (skala 1:87)
För spår och storlek H0 (skala 1:87)
För spår och storlek 1 (skala 1:32)
För spårvagnsklyftning IIm (LGB, skala 1:22,5) (Volkmund: Trädgårdsbanan)
För IIm
Beskrivning av hur fordon, lyktor, byggnader, utrustning och rullande materiel är i bruk
Kan användas från epok I.
Kan användas från epok II.
Kan användas från epok III.
Kan användas från epok IV.
Kan användas från epok V.
Kan användas från epok VI.
FAQs: De vanligaste frågorna om spårnings-N-anläggningar
Hur ser det ut med en förnuftig ruttplanering?
Ett vanligt nybörjarfel inom modelljärnkonstruktion är att den tillgängliga ytan fullpackas maximalt med spår och växlar. Rälsen ligger inte bara där, utan ansluter meningsfullt platser. Lika meningsfullt bör det vara att föra en modelljärnväg. Många Internetprogram hjälper i dag till att planera spåren.
Hur undviker ICH tekniska fel vid modelljärnvägsbygge?
Enkelt: Prova! Att bygga byggnader, lägga spår, skotrar, bygga landskapsdelar eller kablar - allt detta kräver erfarenhet och skicklighet. Det är alltså nödvändigt att prova tekniken på små delar innan man tror på att bygga ett komplett banavsnitt.
Was er, om ICH förlorar tålamodet mitt i projektet
Man bör kunna behålla sin entusiasm under den långa tid som krävs för att bygga en modelljärnväg. Därför måste man se till att de älskade tågen kan köra så snabbt som möjligt, att små delar av landramen är klara och att man kan glädja sig åt detaljerna i dessa hörn.
Här blir historien levande - epoken i överblicken
För de flesta modellrallare är kärleken till detaljerna den största fascinern på din hobby. Det är först med detta som man skapar modelljärnvägens värld, som låter en äkta historia levande. På denna sida hittar du på så sätt den tyska järnvägens historia, som är uppdelad i sex epoker, från den privata regionala järnvägen och de statliga järnvägssträckorna under 19. Sekel fram till den gränsöverskridande integrationen av de europeiska järnvägsbolagen i vår nutid. Tidsavsnitten är märkta med romerska siffror enligt NEM 800 (= standard europeiska modelljärnvägar). Betydande förändringar av utseende under en epok delas dessutom upp i så kallade perioder och anges med gemener (t.ex. ”epok IV b”).
Epok i / 1835 till 1920
Under den nationella järnvägsperioden har många nationella och privata järnvägar bildats med ibland omfattande sträcknät och senare de första statsjärnvägarna. Tidsintervallet präglas av en mängd olika fordonstyper, färger och skyltar. Dessutom infördes den ekonomiska ångångångtekniken och tryckluftsbromsen.
Epok II / 1920 till 1949
Denna tidsperiod präglades av övergången från Statens/Statens järnvägar till Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, DRG. Enhetliga buffertkrav och personvagnar har införts. Antalet fordon har minskat tack vare enhetstyper. I slutet av epok står andra världskriget med sina olika specialfordon för militära ändamål.
Epok III / 1949 till 1970
Denna period står för den oberoende utvecklingen av två järnvägsföretag i de tyska staterna. Den unga tyska federala järnvägen (DB) växte rasande snabbt – parallellt med detta behölls namnet Deutsche Reichsbahn (DR) för DDR:s järnvägsbolag. Hos DB måste ånglok i allt högre grad anpassa sig till de effektivare diesel- och elloken. Dr bygger ångloks på koldamm-eldning och skapar nya Diesellok och dubbeldäckarvagnar i serien.
Epok IV / 1970 till 1990
Efter att övergången till diesel- eller eldrivning har slutförts, markerar denna epok början på en i hela Europa enhetligt datorkompatibel UIC-märkning för alla fordon. Denna process har pågått i flera år, vilket har lett till att gamla och nya etiketter har tillkommit under denna period. Dessutom har intercityförbindelser införts i fråga om turtrafik och nya taxor, som t.ex. ”gold-tider”. Hos DR användes ånglok bara i enstaka regelspår.
Epok V / 1990 till 2006
Under åren efter 1989 års omsvängning sammanfördes även Deutsche Reichs- och Bundesbahn stegvis med Deutsche Bahn AG. Därför kunde man även i denna epok se samexistensen av olika färg- och loggvarianter. Införandet av ICE-snabbanslutning på nya tåglägen och nya färgkoncept har ägt rum. Från och med nu kommer denna nya modell inte längre att vara inriktad på konstruktion utan på användningsområde och kommer att markera den moderna järnvägens ”nya tid”. I nästan alla europeiska länder började man fundera över grundläggande omstruktureringar, som till exempel lutningsteknik.
Epok vi / 2006 till idag
Den nya tiden kännetecknas framför allt av en avreglering av järnvägstransporterna i Europa och av den gränsöverskridande utvecklingen av snabbtågstrafiken för persontrafiken. Järnvägsfordon måste uppfylla europeiska järnvägsstandarder för internationell användning. Även om det inte finns några enhetliga färgkoncept och identifieringar, är syftet med en ny 12-siffrig UIC-nummerordning att göra det möjligt att entydigt identifiera fordonen.