Bil: parkera enkelt och förhindra skador på fordonet med parkeringssensorer
Parkeringsskador leder till stora och onödiga kostnader. En olycka är lätt hänt, men man kan på ett enkelt sätt förhindra detta med hjälp av parkeringssensorer. Du behöver nödvändigtvis inte ha den nyaste eller dyraste bilen. Du kan köpa en parkeringshjälp från ca 350 kr och det krävs endast en eftermiddag för att installera. Du behöver inte ha kunskap om bilteknik då installationen är väldigt enkel och verktygen du behöver för att installera ingår. Så här ger du din älskade bil den uppgradering den förtjänar!
Parkeersensoren of een achteruitrijcamera
Om du letar efter parkeringssensorer, har du säkerligen även tänkt på ett backkamerasystem. Med en backkamera kan du se vad som händer bakom din bil i stället för att du får en ljus- eller ljudsignal. Kamerorna finns tillgängliga i en trådlös och diskret design. Detta gör installationen enklare och det säkerställer att man inte får en sämre design på baksidan av bilen. En kamera är dock betydligt dyrare än sensorer.
Generellt sett kan du bäst använda kameror på husbilar, bussar och andra stora fordon. Men vad är för- och nackdelarna med parkeringssensorer jämfört med en backkamera? Nedanför har vi har listat för- och nackdelarna.
Pakeringssensorer | Backkamera | |
---|---|---|
Pris | ++ | + |
Enkel installation |
++ | ++ |
Lämplig för bilar | ++ | + |
Lämplig för husbilar/bussar | + | ++ |
Lämplig för husvagnar | - | ++ |
Diskret design | ++ | + |
Trådlös signal | + | ++ |
De voorbumper uitrusten met sensoren
Att installera parkeringssensorer
Installationen av parkeringssensorer är mycket enkel och man kan göra det i två steg, nämligen genom att placera sensorerna och sedan ansluta dem. Nedanstående instruktionerna gäller artikel 855160. Förutom en ljudsignal ger den även en ljussignal med färg och distansindikering.
Vi har valt att visa vårt exempel, genom att uppsättningen har installerats på en bit kartong. Med hjälp av en extern strömkälla har uppsättningen fått ström.
Steg 1: placering
För att få en bra och komplett överblick, behöver sensorerna tillsammans ge en fullständig bild. Du kan göra detta genom att placera sensorerna på stötfångaren med ca 30-40 cm mellanrum. Sensorerna får placeras närmare varandra, men inte längre ifrån varandra. Skulle du göra det, får du ingen fullständig överblick och du får fel mätvärden. Paketet levereras bed en borr med det perfekta måttet för sensorerna, så använd gärna denna borr. Var uppmärksam att du borrar rakt. Om sensorerna inte placeras rakt får du en felaktig bild.
Varje sensor är markerad med bokstaven A, B, C eller D. Se till att du använder rätt sensor vid installationen. A och B är för den vänstra sidan och C och D för den högra sidan. A och D är sensorerna för utsidan, B och C för mitten.
Steg 2: ansluta elektronik
Sensorerna är utrustade med en lång kabel. Observera att du inte placerar huvudenheten för långt ifrån de bakre lamporna. För att kontrollera om du kan placera huvudenheten på önskad plats kan du lägga den medföljande strömkabeln på rätt plats. Anslut inte den än - fortsätt först med att ansluta sensorerna.
Du ansluter sensorernas kablar på huvudenheten. Huvudenheten är lådan där allt sammankopplas. Anslutningarna är PWR (för strömförsörjning), DISP (för optiskt information) och A, B, C, D för sensorerna. Anslut sedan sensorerna till rätt port och dölj kablarna. För detta kan du använda de befintliga kabelkanaler eller så kan du dölja dem under bilklädseln. För att undvika kabelbrott ska du se till att du inte klämmer fast kablarna under tunga delar.
Nu kan du installera den optiska indikatorn. Den är utrustad med dubbelhäftande tejp för att förenkla installationen. Placera indikatorn efter önskemål på till exempel instrumentbrädan, anslut kontakten och dölj kabeln.
Nu får du se till att enheten får ström genom att ansluta den till bilens strömförsörjning. Ta den medföljande strömkabeln och anslut den svarta kabeln på en jordpunkt i bilen. Ett bra ställe är en skruv som går in i karosseriet. Sedan ansluter du den röda kabeln till backbelysningen. För att se vilken kabel som är den rätta, släcker du all belysning och kopplar parkeringshjälpen till sladden. Ett enkelt och bra sätt för att koppla kablarna är med hjälp av en snabbkoppling.
Montera sensorer på den främre stötfångaren
Du kan såklart även utrusta din främre stötfångare med parkeringssensorer. Du kan ansluta dessa på backbelysningen och se till att de får kontinuerlig ström. Nackdelen med denna andra möjlighet är att sensorerna alltid är på och att de även kommer att ge dig signaler när du hamnar i trafikkö. Det finns smartare sensorer som stänger av sig själva vid en viss hastighet. Installationen är samma som vid den bakre stötfångaren. Det är dock nödvändigt att hitta ett hål under motorhuven för att placera indikatorn inuti bilen. Dessa hål är ofta förseglade med ett gummilock.