Rådgivare
Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.
Was utmärker en modellbil med offroad-förbränningsmotor?
En offroad-modellbil med förbränningsmotor är mycket väl rustad för snabba bilåkturer på ojämna och lösa underlag. Detta beror på följande egenskaper:
1. Stora hjul med greppvänlig profil
För att kunna bemästra golvvågor, terrängövergångar och slaghål perfekt, är offroad-modellbilar med ovanligt stora hjul. I kombination med mjuka däck, som med sin grova profil ger maximalt fäste även på löst underlag, kan driveffekten omvandlas till en drivkraft.
2. Terräng-lämpligt chassi
Så att däcken alltid har optimal markkontakt vid acceleration, bromsning eller snabb kurvfart, är fordonshastigheten anpassad för extrema belastningar. Separat upphängda hjul, extremt långa fjädringsvägar och progressiva stötdämpare ger lekfullt ut även de mest skarpa ojämnheter och ser till att chassiplattan inte saktar igenom obromsat till marken genom spingen.
3. Kraftfull drivning
Oavsett om en nitromotor som är pigg eller bensinmotor med stor cylindervolym, är drivkoncepten alltid konstruerade så att föraren har tillräckligt med prestanda. I kombination med fyrhjulsdrift ger det en otroligt lätt acceleration till topphastighet. Och för fordon med bakhjulsdrift räcker en känslomässig hantering av gasen för att ta de långa kurvorna i spektakulära snett driftläge.
4. Kärnigt ljud
Med en modellbil med offroad-förbränningsmotor går prestanda och ljud hand i hand. Det innebär att föraren får en imponerande akustisk återkoppling på hur gasstyrkommandona i modellen genomförs. Å andra sidan registrerar även tittarna mycket snabbt på motorljudet, där föraren kör gasen i full sträcka.
El- eller förbränningsmotor, var finns för- och nackdelarna?
Det är obestridligt att el- och förbränningsdrivanordningar har för- och nackdelar. För en bättre översikt har vi sammanfattat de viktigaste argumenten i en tabell:
Fördelar: | Tystgående drift. | Långa körtider tack vare låg bränsleförbrukning. |
Inga förbränningsrester eller olja på bilen. | Endast tankens volym eller bränslets kapacitet begränsar dess varaktighet. | |
Enkel hantering. | Inga dyra batterier och laddare behövs. | |
Okomplicerad mekanik, eftersom bromsfunktionen realiseras via motorn. | Redo att användas direkt efter tankning. | |
Backfunktion möjlig med ett körreglage. | Motorljudet passar för effektutveckling. | |
Nackdelar: | Körtid begränsad till batterikapacitet. | Bullernivån uppfattas delvis som högljudd och obehaglig. |
För längre körtider krävs extra batterier. | Förbränningsrester eller olja på fordonet. | |
Laddare för körbatteri krävs. | Förgasarjustering kräver kunskap och erfarenhet. | |
Före användning måste körbatterierna laddas. | Mekanik är mer arbetskrävande eftersom skivbromsar används. | |
Motorljudet passar inte för effektutveckling. | Backväxel endast möjlig via en manuell växellåda. |
Som man kan se i översikten har båda drivningstyperna för- och nackdelar. När allt kommer omkring är det upp till varje användare att bestämma om en modellbil med förbränningsmotor eller el och Offroad är det bästa valet.
Var får ICH köra med en modellbil som går offroad-modellbil?
Med full gas genom grusgruvan är det gott humör!
På grund av det inte obetydligt buller är det tyvärr inte så lätt att hitta en passande terräng för drift av en modellbil med offroad-förbränningsmotor. Den obestridligen bästa platsen är och förblir den speciellt inrättade tävlingsbanan för en klubb.
Många klubbar erbjuder möjligheten att mot en låg avgift använda linjen som gästförare och att få de första erfarenheterna av bilkörning med förbränningsmotor. Medlemskap i föreningar är därför inte nödvändigt, men det finns ändå möjlighet att dra nytta av föreningens know-how.
Dessutom är körningen på en avgränsad tävlingsbana betydligt mer krävande än att köra på ett stort friområde utan riktade riktningsspecifikationer. Slutligen skall modellbilar flyttas så nära idealliniet som möjligt. Även små avvikelser från ideallinin gör att nästa kurva inte blir optimalt kört was för föraren omedelbart. Intuitiv hantering av gas och styrning.
Den som inte har någon klubb i närheten kan naturligtvis också själva söka en lämplig terräng, som t.ex. en sand- eller gruva. Ägaren/operatören bör dock tillfrågas om tillstånd innan den första modellen används. I detta sammanhang är det också möjligt att omedelbart klargöra under vilka tider och inom vilka områden området får användas. Det bör dock klargöras att användningen av modellbilar med förbränningsmotor inte innebär någon överträdelse av miljö-, natur- och djurskyddsbestämmelserna.
Vilket bränsle används modellbilar med förbränningsmotor med offroad?
Offroad-modellbilar i skala 1:6 eller 1:5 drivs vanligen med en bensinmotor. Som bränsle för dessa motorer används en vanlig blandning av tvåtaktsolja och superbensin i imförhållande 1:25 som finns tillgänglig på varje bensinstation.
Om motorn fortfarande är ny och måste komma igång, rekommenderas 2-takts mineralolja. När motorn har förbränt bränsle 5–10 liter kan man övergå till helsyntetisk olja i 2 takt, och i vissa bensinmotorer kan blandningsförhållandet ändras till 1:50.
Mer information om bränsleblandningen finns i dokumentationen för modellfordonet.
Bensinmodellmotorerna drivs med bränsle vid bensinstationen.
Metanolbränsle finns i många olika former.
Offroad-modellbilar i skala 1:8 drivs i regel med motorer med elektrisk tändare, som även kallas nitro-motorer eller metanolmotorer. Det speciella med dessa motorer är den funktionsprincip som liknar en dieselmotor. I stället för en tändstift används i dessa motorer ett tändstift som måste förglödas före start.
Dessa motorer behöver blandas med metanol, syntetisk olja eller ricinusolja för smörjning och urnitrometan för att förbättra tändningen eller för att öka prestandan.
Detta bränsle finns redan blandat i olika former och med olika nitroandel.
Vårt praktiska tips:
För att komma igång är ett bränsle med 15 - 16 % nitrometan-andel helt tillräckligt. En högre andel nitrometan gör bränslet onödigt dyrt och ökar motorns belastning. Den tillhörande prestandavinsten är i första hand bara intressant för tävlingsförare.
Viktigt:
Förbränning av metanol och nitrometan ger upphov till sura restprodukter från förbränningen, som måste neutraliseras med särskilda ”after run-oljor”. I annat fall finns det risk för att vevaxelkullager börjar rosta.
Was tänk på när ICH använder förbränningsmotorer?
Obs!
Driften av modellbilar med förbränningsmotorer är förenad med en viss risk. Därför bör barn och ungdomar endast använda en förbränningsmotormodell under tillsyn av en vuxen.
Motorn, ljuddämparen eller andra delar av fordonet, t.ex. bromsskivorna, kan bli mycket varma när fordonet är i drift. Detta innebär en akut risk för brännskador. Låt modellen svalna till omgivningstemperaturen innan du utför monterings- eller inställningsarbeten.
Starta motorn
Den viktigaste punkten vid drift av en förbränningsmodell är att en ny motor måste starta.
Motoringenjörerna bakom bilindustrin är helt klara: Alla roterande eller glidande delar av en ny motor är, om man tittar på dem, grova och oprecisa. Dessutom tillkommer toleranser vid tillverkningen samt deformationer som orsakas av termisk och mekanisk belastning.
För en modellmotor är det därför helt klart nödvändigt att starta motorn så att de rörliga delarna kan anpassas till varandra.
•Följande punkter ska beaktas: Lågt varvtal
• för mycket fett bränsle/luftblandning
• inbromsningen med pauser avbryter
• motorn i minst 30 minuter
Efter denna tid kan motorn monteras på en sådan anordning att den kan användas på fordonet. Den slutliga inkopplingen kan ta flera timmar beroende på motor och bränsle. Under denna tid bör motorn alltid drivas med en fetare inställning av förgasaren och först med tiden komma i fråga för maximal effekt.
En motor med fetare förgasarinställning uppnår kanske inte maximal effekt. Det skadar dock inte. En motor med en för mager inställning överhettas mycket lätt och kan på kort tid orsaka betydande skador.
Vid nitromotorer är inkopplingen extremt viktig.
Drivs endast med luftfilter
Utan luftfilter går det inte i terrängen.
Vid en grov rtt genom terrängen virvlar de grovmönstrade däcken damm och smuts upp i stora mängder. Så skall det ju också vara. Förbränningsmotorerna är dock mycket känsliga för föroreningar som kommer in i motorrummet via den insugna luften. De dammkornsstora stenarna ser ut som sandpapper och förstör på kort tid kolvens och kullagerernas löpytor.
Av den anledningen är luftfilter ett absolut måste! För att öka filtrets verkan dränks papperet eller skumfiltret fortfarande in med en speciell luftfilterolja. På så sätt filtreras även de finaste partiklarna ut ur luften, och motorn har tack vare den långa livslängden.
Justera förgasaren korrekt
Körglädjen med en modellbil som står på Offroad-förbränningsbilen står och faller med inställningen av förgasaren. Den bästa modellen med den mest kraftfulla motorn kommer inte att sprida någon körglädje om motorn på grund av en felaktigt justerad förgasarn motvilligt når varvtal och effekten helt bryter in vid full gas.
Därför måste man bekanta sig med tekniken och hur förgasaringspropellrarna fungerar. Endast då kan föraren ställa in motorn perfekt, för att få en tillförlitlig motordrift i varje varvtalsområde.
Den maximala motoreffekten ställs in med inställningsskruven för full gas (1) och för tomgång finns en egen inställningsskruv för tomgång (2).
Modellfordonen har i regel omfattande bruksanvisningar, som även anger exakt justering av förgasarnålar. Men oavsett detta är det viktigt för varje användare att utveckla en viss fingertoppskänsla för inställningen av motorn.
Klassisk 2-nålars förgasare till en nitromotor.
Låt motorn värmas upp
Först kör motorn varmt, sedan ger den full gas.
Den som vill ha glädje av modellen under en längre tid får tillräckligt med tid för att nå drifttemperatur. För varm motor är oljans oljefilm stabil och förgasarinställningen passar perfekt, eftersom inställningarna för förgasarnålar alltid utförs när motorn är varm. Nu kan man ge full gas utan betänkligheter och motorn kommer snabbt genomföra varvtalsändringarna.
Om full gas redan ges vid kall motor har ingen oljefilm byggts upp. Följderna kan bli allt större motorslitage, inklusive kapitalskador på motorn.
Inte för mycket på förgasarskruvarna
Om en modellmotor alltid har gått bra och nu plötsligt inte längre startar eller går runt, beror det med största sannolikhet inte på inställningen av förgasaren. Den som nu vrider på inställningsskruvarna för tomgång och full gas gör enligt erfarenhetet bara värre.
Det är bättre att hitta andra orsaker, som t.ex. en otät bensinslang, nedsmutsning i bränslesystemet eller en felaktig tändning/tändstift eller tändstift.
Vårt praxistipp:
Om du har hittat den perfekta inställningen för förgasarinställningarna, bör du notera inställningen exakt. Vrid till varje inställningsskruv helt tills det tar stopp och räkna antalet varv. Om du¼ till exempel kunde vrida in 2 varv öppnar du skruven exakt detta värde igen, så att justeringsskruven står tillbaka på det ursprungligen perfekt passande inställningsvärdet. Utför denna process med full gas- och tomgångsskruven och notera båda värdena.
Om du senare för en service eller för rengöring måste demontera förgasaren och ta ut inställningsskruvarna, kan du med hjälp av de noterade värdena ställa in förgasaren till de perfekta värdena utan större ansträngning.
FAQs för modellbilar med förbränningsmotorer för offroad
Was innebär en noggrann inställning av fett eller mager matservering?
En ”fetare” inställning används när bränslesumman är hög i den luft som sugs in av motorn. Om man ändrar inställningen av förgasaren så att motorn får mindre bränsle, talar man om en ”mager” inställning. Eftersom modellmotorn även får olja för smörjning via bränslet är det farligt att köra motorn. Bristfällig smörjning kan leda till kapitala motorskador. Därför föredrar vi att ställa in gasserarna ”fetare”.
Var får man bränsle her för modellbilar med förbränningsmotor?
Bränslet för en bensinmodell får man vid varje bensinstation. Här är det viktigt att se till blandningsförhållandet. Bränslet till förbränningsmotorer får man i Conrad Electronic-butikerna eller i den lokala modellbyggsdistributören. Eftersom bränslekomponenterna är giftiga ämnen kommer avgiften att tas ut först från och med 18 år och mot uppvisande av id-kort.
Min 1:8-modellbil med nitromotor är mycket stark. Was kaputt?
Nej, tvärtom. Den starka avgaskvaliten är ett fett förgasarsystem. Detta innebär en mycket hög andel bränsle i gas-/luftblandningen. Denna inställning är bra när motorn är ny. Med tiden kan förgasaren ställas in, så att avgasröret inte blir så kraftfullt.
Hur kan ICH kontrollera om det finns ett tändstift?
Anslut helt enkelt tändstiftet i monterat tillstånd till en powerpanel eller ett glödstiftskontakt. I den ihåliga handen ser man då mycket vackert om spiralen glödgar orange till ljusröd. Försiktighet krävs dock, eftersom tändstiftet blir mycket varmt på kort tid.
Kan man även utan förkunskaper använda en modellbil med förbränningsmotor?
Utan förkunskaper blir det svårt, eftersom man kan göra mycket fel. Antingen kan man läsa in sig i materialet och de nödvändiga grundkunskaperna, eller så vänder man sig till en modellbyggare som redan har omfattande kunskaper om modellmotorer.