Rådgivare
Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.
Värt att veta om bilbelysning
was är bil-/lastbilsljuskälla?
Skillnader och egenskaper för bil-/lastbilsljumedel
Egenskaper hos xenonljuskällor
Enligt vilka kriterier skiljer Conrad mellan fordons-/lastbilsljuskällor?
FAQ – vanliga frågor om bilbelysning/lastbil
was är bil-/lastbilsljuskälla?
Bil-/lastbilsljuskällor ingår i den lagstadgade säkerhetsutrustningen för fordon som används i allmän trafik. De garanterar att det aktuella fordonet är igenkännligt för andra och att föraren ser i skymning och mörker eller i dåligt väder. Ett annat syfte är att varna andra trafikanter för exempelvis räddnings- eller utryckningsfordon. Ljuskällan kommer även till användning med söknings- eller arbetsstrålkastare på specialutrustade fordon. Speciella former för dold strålning av ljuset används på militärfordon.
Lamporna är utformade som glödlampor med en mängd olika former och tekniker. Under de senaste åren har det skett en snabb utveckling som har lett till helt nya typer av bil- och lastbilsljusprodukter. År 2014 kom till exempel det första seriefordonet med laserljus ut på marknaden. Laserdioder skapar en blå laserstråle som genom ett lager av lysmedel omvandlas till dagsljusvitt ljus.
Måttenheten för det totala utstrålade ljuset från en ljuskälla är lumen (lm). Ljuskällans ( η den grekiska bokstaven ETA) ska uttryckas med ljusutbytet i lumen per watt (lm/W). Som jämförelse: En halogenlampa har en verkningsgrad på ca 8 procent. Runt 92 procent av energin går förlorad vid värmeavgivning. I fråga om urladdningslampor ger däremot xenongasfyllning och högspänningsdrift ett förkopplingsdon cirka 28 % ljus.
Ljusets färgtemperatur mäts i Kelvin (K). Färgtemperaturer över 4.000 K klassificeras som kalla färger (vitt/blåaktigt), medan låga temperaturer (gul till rödaktig) betecknas som varmt. En strålande vit glödlampa har till exempel en varmvit färgtemperatur på ca 2.700 K.
Skillnader och egenskaper för bil-/lastbilsljumedel
Xenonlampor för fordon är utomhusstrålkastare. Spektrallinernas blandning ger den synliga färgen, något mer blå än ljuset från halogenglödlampor. Nyare, kvicksilverfattiga lampor innehåller också natrium, was ger en lägre färgtemperatur och ljuset verkar varmare. Halogenglödlampor strålar ett kontinuerligt spektrum långt in i det infraröda området och ger ett varmare ljus.
Halogenglödlampor som säljs med beteckningen ”xenon” för att ge ljuset en blåaktig färg, antingen ett färgfilter som förångas på kolven eller själva glaskolven består av blått glas för att efterlikna den högre färgtemperaturen hos xenonurladdningslampor. Ljusutbytet minskas dock något.
Alla våra billjuskällor uppfyller de lagstadgade kraven.
Egenskaper hos xenonljuskällor
- För drift krävs ett elektroniskt förkopplingsdon för elsystem i bilar på 12 och 24 volt. Verkningsgraden hos dessa förkopplingsdon ligger på ca 90 procent.
- Lampans tändning sker med en spänningsimpuls på upp till 25 kilovolt.
- Att uppnå full ljusflöde tar ca 15 sekunder. Det finns kriterier för godkännande av det ljusutbyte som ska uppnås efter att vissa tidsenheter har struken.
- Vid kontinuerlig drift arbetar den med ca 85 V vid 400 Hertz fyrkantssvängning. Nyare lampor arbetar vid ca 42 volt.
- Snabbuttagaren undviker EMC-problem genom att placera tändenheten så nära lampenheten som möjligt.
Enligt vilka kriterier skiljer Conrad mellan fordons-/lastbilsljuskällor?
Konstruktion
Denna konstruktion beskriver ljusproduktionen med hjälp av glödtråd (och antal) eller gasurladdning och fyllningen av glaskolben samt ytterligare detaljer. För detta ändamål används en bokstavs-sifferkombination enligt ECE-direktivet.
Serie
Under denna menypunkt listas mer än 40 märkesnamn för lampmedelsserien från tillverkarna, till exempel Blue vision Moto, Silverstar eller WhiteVision Xenon-effekt.
Effekt
Effekten av en bil-/lastbil-lampa är obligatorisk på den plats där den ska användas. Hos Conrad omfattar lampeffekten området från 1,2 till 90 watt.
Driftspänning
Från 6,8 till 85 volt.
Sockel
Bokstavskombination för sockeln ger information om konstruktion och användning av ljuskällan i bilen Den första bokstaven står för sockelns konstruktion, till exempel B för bajonettanslutning eller s för SOFFITTE. Siffran anger sockelns diameter (utan anslutningar), en liten bokstav som anger antalet anslutningar.
Kategori
Här delas halogen-, LED-, signal-, Sofritten- och Xenon-lampor och lampsortiment och en lamptestare.
FAQ – vanliga frågor om bilbelysning/lastbil
was tänk på när du byter bil- /lastbilsljumedel?
- De ljuskällor som används i fordonet är listade i loggboken för att säkerställa ett korrekt byte. Där hittar du vanligtvis information om ljuskällans tillgänglighet, till exempel luckor eller skydd.
- För parvis använda ljuskällor bör den tillhörande andra lampan bytas ut vid sidan av den defekta lampan.
- Glaskolven på en ljuskälla bör inte beröras med bara fingrar. Hudfettet rör sig på glaset, brinner och gör lampan oanvändbar på kort eller lång sikt.
- Konventionella bilglödlampor kräver inga särskilda bortskaffningsåtgärder, liksom halogenlampor. Gasurladdningslampor ska tas om hand vid värdeanläggningar som använder elektroniska komponenter som avfall.
Är ombyggnad från konventionell till Xenon- eller LED-teknik möjlig?
Den nya belysningsteknologien kräver andra reflektorer, socklar, i förekommande fall förkopplingsdon, så att det inte är möjligt att byta ut dem utan vidare. Det är lämpligt att samråda med biltillverkaren eller bilhandlaren.
Hur länge håller bil-/lastbilsljuskällor?
Livslängden för konventionella lampor beror på konstruktion och monterade material på 300 till 50 1.500 drifttimmar. Mekaniska stötar och vibrationer inverkar negativt på livslängden. Livslängden för LED-ljuskällor anges med upp till 50 10.000 drifttimmar. När det gäller uppgifter om livslängd finns det fortfarande två specifika värden: B3 anger den tid efter vilken 3 procent av de testade lamporna har fallerat. Värdet TC uppskattar tiden efter vilken 63,2 % av lamporna har fallerat.
Hur ICH kan se en defekt bil-/lastbilslampa?
För glödtrådssläpningsmedel är endast ”intakt” eller ”defekt” driftslägen. En felkälla är korrosion på glödlampssockeln eller dess fattning, vilket was av minskat ljusutbyte eller flimmer. Korrosion kan också leda till att lampor inte längre kan lossna ur sockeln, was/s, vilket kräver byte av hela reflektorn. Med en lamptestare (finns hos Conrad) kan en bil-/lastbilsljuskälla testas innan den monteras. För ljuskällor med förkopplingsdon märks fel genom flimmer och avtagande ljuseffekt. En säker feldiagnos kan göras i en korsvirkesverkstad.