Rådgivare
Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.
was är Virtual Reality och hur fungerar VR
Välkommen till virtuell verklighet! VR-glasögon visar dig inte bara i fantastiska fantasy-världar, du kommer nära med hårdvaran, glasögonen kan också användas inom vetenskap och utbildning. Den viktigaste informationen om VR-glasögon, den virtuella världen och VR-program har vi sammanfattat i vår guide för dig.
Virtual Reality - de första anomkretsar
Upptäck digitala världar utan gränser
Användningsområden med Virtual Reality-headset
Köp VR-system - det bör du vara uppmärksam på
Vårt praktiska tips: I små steg till en stor VR-upplevelse
FAQ – vanliga frågor om VR-glasögon
Virtual Reality - de första anomkretsar
Med VR-glasögon suddas gränserna mellan verklighet och virtuell verklighet ut. Med ett Virtual Reality-headset kan du uppleva dina rörelser i en datorgenererad virtuell miljö. Virtual Reality glasögon som HTC Vive, Oculus Rift s och PlayStation VR låter dig dyka in i helt andra världar. I VR-spel kan du i detaljerade utformat fantasy-universer svänga ditt virtuella svärd, bestiga berg, sätta dig i monster för att försvara dig eller uppleva nervkittlande känsla i skräckspel. VR Gaming är mångsidigt - nu finns det många genrer som kan välja bland intressanta låtar.
Sedan starten av videospelsutvecklingen upplever spelare äventyr, som är allt mer detaljerade och fängslande - immersion är en viktig aspekt. Ingen jämförelse med den tidiga utvecklingen av spelets utveckling. Även om spel med grafik av högre kvalitet gradvis kom ut på marknaden, was länge, var det vid sidan av de optiska inmatningen på skärmen eller TV-skärmen en haptisk återmatning av spelet. Till de första från Virtual Reality kan man därför räkna videospel som inte bara lockar spelare med optiska intryck, utan som till exempel förmedlade med vibrerande styrspakar, styrenheter eller rattar ett kännbart intryck av vad som händer. Om spelare kommer bort från banan med sina tävlingsbilar, uppfattar de inte bara detta med hjälp av bilden, utan känner av vagnens ryckiga rörelser på sin egen kropp.
Upptäck digitala världar utan gränser
För att en konstgjord värld skall kunna framstå som verklig måste hjärnan trickas ut. En bildskärm, även om den fortfarande är så stor, har kanter som skiljer den virtuella från den verkliga världen. Sätt användaren framför ögonen med hjälp av ett glasögon. Tack vare det lilla visningsavståndet kan ögonen inte längre uppfatta övervakningsgränserna: Man ser i till synes gränslös virtuell värld. För att ögonen ska kunna se den ca 5 till 8 cm avlägsna skärmbilden skarpt, krävs en lins för varje lins. Precis som vid en läsglasögon bryter dessa linser ljuset på bildskärmarna, så att bilderna avbildas skarpa på nätborden. Två ”platta” övervakningsbilder ger ett imponerande djupseende. På grund av de två olika bilduppgifterna kan den mänskliga hjärnan beräkna det totala rumsliga trycket på det objekt som beaktas. De båda bildbilderna visar en scen från lätt olika vinklar. På så sätt visas den virtuella världen tredimensionell och helt real.
Den snabba bildskärmen och displayutvecklingen under de senaste åren gör det tekniskt möjligt att tillverka mycket lätta glasögon som är bekväma att bära. Med klangfulla ljud, som till exempel kan spelas upp via in-Ear-hörlurar och minimera störande ljud, och den smarta kontrolltekniken blir Virtual Reality ännu mer verklighetstroget. Eftersom åtgärderna och de förändringar som blir följden av den virtuella verkligheten måste ske i realtid, krävs det kraftfulla datorer, datorkomponenter eller spelkonsoler.
Användningsområden med Virtual Reality-headset
VR-komponenter kan användas på många olika sätt. Inte bara spelare har sett fördelarna med den smarta tekniken som finns. I avancerade simulatorer förbereds till exempel blivande piloter på sina första flygningar. I skolorna visas undervisningens innehåll på ett tydligt sätt och görs ”levande”. Oavsett om en "exkursion" till imponerande byggnader, historiska platser och scenarier eller en virtuell resa till långt utdöda dinosaurier, vulkaner eller världsrymden – VR-headset ger elever ett känt undervisningsmaterial, virtuellt och interaktivt innehåll. Utbildningsanstalter behöver inte nödvändigtvis satsa på Oculus Rift s, HTC Vive eller PlayStation VR. Det finns även byggsatser - speciella hållare av kartong med två linser som telefonen placeras i. Med motsvarande appar och passande VR-innehåll kan elever slutligen dyka in i nya VR-erfarenheter.
Inte bara i skolundervisningen används VR. Nedan följer ett urval av användningsområden:
- Medicin: Komplexa ingrepp testas på virtuella patienter innan kirurger kan ägna sig åt verkliga patienter. Inom vårdområdet kan personalen få uppleva praktiska dagliga situationer och träna arbetsflöden.
- Psykologi: Med hjälp av den virtuella verkligheten kan man skapa individuella scenarier för att aktivt hjälpa patienter att behandla autism, fobier eller posttraumatiska stresshändelser.
- Arkitektur: Redan vid planeringen kan arkitekter, byggledare eller kunder göra en virtuell runda genom en ny byggnad. Felplanering upptäcks på så sätt i god tid och kan korrigeras före grundstenen.
- Utbildning: Det visualiserade undervisningens innehåll samlas in snabbare och kommer att bli ihågkommet om eleverna är ”live” när de flyger till månen eller andra viktiga historiska händelser.
- Turism: Njut av en virtuell blick från det bokade hotellrummet redan innan du ger dig ut på semester, eller titta på semesterens sevärdheter i förväg.
- Underhållning: De som älskar att gå är där kan uppleva live-konserter bland musiker på nära håll. Med ett Virtual Reality glasögon kan fans i interaktiva livestreams till exempel befinna sig mitt i publiken eller hitta på scenen bredvid musiker.
Köp VR-system - det bör du vara uppmärksam på
Innan du köper ett Virtual-Reality-system bör du klargöra om du har en hållare med linser för iOS- eller Android-smartphones som räcker om du vill använda ett fullt utrustat glasögon med inbyggd display. Vid köp av glasögon med Virtual Reality samt display gäller det att skilja mellan följande varianter:
- Virtual Reality glasögon utan extra enheter, till exempel Oculus Quest: Du behöver varken en effektstark dator eller konsol för att kunna njuta av de virtuella bredderna.
- Virtual Reality för konsolen, till exempel PlayStation VR: Förutom en kompatibel konsol från Sony behöver du VR-headset och en motsvarande kamera och under vissa omständigheter speciella kontroller med olika sensorer.
- Virtual Reality för datorn: Typiska representanter är Oculus Rift s eller HTC Vive, som ansluts till datorn.
VR-kontroller: Vissa system levereras med speciella kontroller. Beroende på VR-användning, kan styrenheten i den datorgenererade världen visa dina händer med vilka du kan greppa och använda föremål.
Extra maskinvara: För att kunna registrera användarens rörelser i ett rum och återge den virtuella verkligheten, måste vissa system positionera speciella stationer inom användningsområdet.
Speciella egenskaper: En hög bildfrekvens och bilduppdateringsfrekvens är viktiga för att alla bilder ska återges flytande och för att VR-upplevelsen ska känns realistisk. En exakt spårning av dina rörelser och ett brett synfält är också viktiga kriterier, när du vill ha en optimal VR-upplevelse. En låg latens ser till att det bara uppstår mycket små fördröjningar mellan dina rörelser och uppspelning i VR-program. En av grundförutsättningarna för en oförglömlig indykning i VR-världar är dessutom 3D-ljud, med vilket ljud från olika riktningar kan klinga.
Krav och anslutningar: Kontrollera i förväg om din dator uppfyller kraven för VR-glasögon - oavsett om Oculus Rift s, HTC Vive eller en annan modell för datorn. Viktiga är dessutom anslutningar som USB (till exempel USB-A, USB 3.0) eller HDMI och tillhörande kabel som medföljer eller säljs separat.
Vårt praktiska tips: I små steg till en stor VR-upplevelse
Om du inte har erfarenhet av VR-glasögon, bör du prova olika modeller i förväg för att hitta den rätta enheten för dig. Ett bra alternativ för de första stegen i VR är kostnadseffektiva kartong-hållare för smartphones och passande appar. Så kan du börja vänja dig vid VR.
FAQ – vanliga frågor om VR-glasögon
Hur kan du motverka Motion sickness?
För vissa användare är spelandet utan VR-glasögon inte särskilt roligt, till exempel om egowaperspektiv och kamerateknik kombineras. Med ett VR-headset blir kroppen ännu mer vilseledd, eftersom det ger dig direkt in i den virtuella världen. VR-systemet härmar dina rörelser i den virtuella världen och visar dem visuellt - delvis med större tidsfördröjning. Vanliga pauser hjälper till att undvika den så kallade Motion sickness. En tillverkare av VR-glasögon rekommenderar en paus på 15 minuter per lektimme. Vid illamående bör användningen avbrytas omedelbart.
Finns det speciella VR-headset för glasögonbärare?
Även om du bär glasögon kan du njuta av VR-världar med Oculus Rift s, HTC Vive eller PlayStation VR i full utsträckning. De flesta system med inbyggd display kan anpassas för att öka avståndet mellan display och ögon och på så sätt ge plats åt glasögonen.
Hur mycket plats måste man planera in för Virtual Reality?
En del modeller eller tillämpningar kan du sitta eller stå och behöver knappt planera någon plats för det. För upplevelser som kräver invigningsrörelse bör du ta bort potentiella hinder som möbler i spelområdet. För ett stort spelområde rekommenderar exempelvis tillverkaren av HTC Vive en yta på minst 2 x 1,5 m.